Als (zelfstandig) zorgverlener kom je soms in onprettige situaties terecht. Hoe ga je om met agressieve cliënten of mantelzorgers? En hoe blijf je zelf rustig als situaties uit de hand dreigen te lopen? In een cursus omgaan met agressie leer je grip te krijgen op lastige situaties en negatief gedrag om te keren. Je leert meer over agressief en grensoverschrijdend gedrag en je krijgt handvatten om zelf de regie weer terug te nemen.
Hoe vaak komt agressie in de zorg voor?
De laatste jaren is er een duidelijke stijging te zien van agressie-incidenten in de zorg. Onderzoek wijst uit dat meer dan de helft van alle zorgprofessionals met agressie te maken krijgt. Dat maakt je werk moeilijk en soms minder leuk. Maar als jij weet hoe je in die gevallen moet reageren om de regie weer terug kunt nemen, geeft dat een goede basis om ook in lastige situaties toch professioneel en adequaat te kunnen handelen.
De voordelen van een agressietraining zorg
In een agressietraining leer je allereerst te herkennen met welk gedrag je te maken hebt. Vervolgens krijg je hiervoor passende handvatten om de ander te kalmeren of om het lastige, grensoverschrijdende en soms agressieve gedrag te begrenzen en te stoppen. Je krijgt inzicht in je eigen gedrag en leert situaties meer in eigen hand te houden.
Aan bod komt o.a.:
Meer weten over een agressietraining in de zorg bij jou in de buurt?
Door middel van theorie en praktijkoefeningen leer je beter om te gaan met een agressieve situatie.
Versterk weerbaarheid en vergroot je vaardigheden bij agressie in de hulpverlening door inzicht/kennis en tools.
Leer als zorgverlener meer over hoe om te gaan met agressie of grensoverschrijdend gedrag en vooral hoe je door jouw manier van communiceren agressie ook kunt voorkomen.
Deze actieve e-learning gaat over gedrag. Hoe ga je om met “lastig”, niet “wenselijk” of agressie gedrag van de ander.