Je herkent het vast: Ineens ontploft er een cliënt in jouw dienst om schijnbaar onduidelijke reden. Het kan zelfs voorkomen dat een cliënt niet alleen verbale, maar ook fysieke agressie laat zien. Een agressieve uitbarsting kan erg indrukwekkend zijn voor andere clienten en aanwezige zorgverleners. Het terugbrengen van rust en het gevoel van veiligheid in de (woon-)groep vraagt veel van jou als zorgverlener.
Deze training is voor iedereen die wil leren wat je kunt doen om agressie bij cliënten in een eerder stadium te (her)kennen. Wie deze training heeft gevolgd weet welke signalen je ziet bij spanningsopbouw.
Door dit proces vroegtijdig te herkennen kun je interventies opstarten waardoor de spanning vermindert en de escalatie uitblijft.
De handvatten die in je deze training krijgt maken je zekerder in je professionele handelen en jouw diensten verlopen veel rustiger dan voorheen.
Opslaan in je bladwijzersVoor wie
Alle zorgmedewerkers vanaf opleidingsniveau 3 die willen leren om grensoverschrijdend gedrag/agressie te de-escaleren zodat het voor henzelf, de cliënt en iedereen op de werkvloer veilig blijft.
Van deelnemers wordt verwacht dat zij voldoende kennis hebben van observeren en een (zorg) opleiding op minimaal niveau 3 hebben gehaald. Verder is ‘geen angst voor een trainingsacteur’ en pré.
Niveau en gewenste voorkennis
Niveau 3, 4 en 5
Wat wordt er behandeld
Tijdens deze cursus wordt er aandacht gegeven aan de volgende onderwerpen:
Doelstelling
Na deelname aan deze cursus sta je steviger in je schoenen t.a.v. oplopende spanning omdat je weet welke opbouw van spanning, soorten en uitingen van agressie er zijn.
Bovendien ken jij je eigen reactie op zulke situaties en kun je jouw eigen, unieke manier inzetten om spanning bij de cliënt en bij jezelf te reguleren. Zo komt het (meestal) niet tot escalatie.
Hoeveel tijd heb je nodig