Schreeuwen, schelden, dreigen.. het lijkt aan de orde van de dag. Niet alleen op sociale media maar ook in werksituaties komt dit gedrag voor. Leer wat jij kan doen om deze situaties te voorkomen of om te buigen, zodat het voor jezelf, de cliënten en iedereen op de werkvloer veilig blijft.
Tegenwoordig kom je het steeds vaker tegen in je werk. Agressie van bijvoorbeeld verwanten, of grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer….het is vaak in het nieuws en jijzelf hebt waarschijnlijk ook wel eens zo’n soort situatie meegemaakt. In de training de-escalerend werken leer je hoe je stevig maar respectvol in je schoenen kan staan. Je (her)kent wanneer er sprake is van grensoverschrijdend gedrag en je weet wat je kan doen en wat je beter kunt laten om de situatie te de-escaleren.
Opslaan in je bladwijzersVoor wie
Deze cursus is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met verwanten van zorgvragers en/of werkt in een zorgfunctie en wil leren hoe je om kunt gaan met grensoverschrijdend gedrag. (agressie of ongewenste intimiteiten)
Van deelnemers wordt verwacht dat zij in de zorg werkzaam zijn, met opleidingsniveau 3 en hoger, en (veelvuldig) te maken hebben met verwanten/ systeem van de zorgvrager.
Daarnaast hebben deelnemers voldoende (basis) kennis van observeren en communicatievaardigheden.
Als je twijfelt of die basiskennis voldoende aanwezig is, is het wellicht beter om voorafgaand aan deze training eerst een training observeren/rapporteren te volgen of de basistraining ‘communicatie-vaardig’.
Niveau en gewenste voorkennis
Niveau 3, 4 en 5
Wat wordt er behandeld
Tijdens deze cursus wordt er aandacht gegeven aan de volgende onderwerpen:
Doelstelling
Na deelname aan deze cursus weet jij wanneer je kan ‘bijsturen’ in een gesprek als je het gevoel hebt dat jouw grens wordt overschreden en wacht niet meer af tot het echt uit de hand loopt, omdat je na deze training weet wat je kan doen/hoe je kan handelen.
Hoeveel tijd heb je nodig