Communicatie:

Cursus communicatie in de zorg: praktijkgericht en persoonlijk

Als zelfstandig zorgverlener ben je voortdurend in gesprek. Dat maakt je werk boeiend, maar soms ook lastig. Want hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap ook echt overkomt bij cliënten, mantelzorgers, collega’s of opdrachtgevers? En hoe ga je om met kritische cliënten en met emotionele gesprekken rondom rouw, palliatieve zorg of dementie? Een cursus communicatie in de zorg geeft jou de juiste handvatten om elk gesprek positief en professioneel te laten verlopen. Je leert meer over verbaal en non-verbaal communiceren, effectief beïnvloeden en het geven van feedback.

Waarom is communicatie in de zorg belangrijk?
Communiceren doet iedereen op elk moment. Bijvoorbeeld bij het aansturen van collega’s, het geruststellen van cliënten, het geven van feedback of een gesprek met je opdrachtgever. Effectief communiceren betekent dat jij je boodschap zo kunt overbrengen dat de ander jou begrijpt en zich ook begrepen voelt. Iets wat soms best lastig is. Als je weet hoe jij in gesprekken overkomt en hoe je gesprekstechnieken kunt inzetten, helpt dat je beter te communiceren in de zorg.

De voordelen van een cursus communicatie
Door een communicatietraining krijg jij als (zelfstandig) zorgverlener meer inzicht in je eigen communicatiestijl en de effecten daarvan op anderen. Je gaat aan de slag met non-verbale communicatie en je verbetert jouw communicatietechniek waardoor je duidelijker overkomt, anderen zich door jou gehoord voelen en je makkelijker je doel bereikt in verschillende situaties. Dit leer je:

  • Actief luisteren en de juiste vragen stellen
  • Beter gebruik maken van lichaamstaal en stem
  • Informatie op een duidelijke manier overbrengen
  • Snel de juiste informatie boven tafel krijgen
  • Sneller en beter weerstanden ombuigen door ze te herkennen

Meer weten over een cursus communicatie in de zorg bij jou in de buurt? Bekijk ons aanbod.