Interactieve incompanytraining voor teams/zorgprofessionals | doel aanpak analyse | waarnemen, observeren en communiceren | feedback methodiek van Pendleton.
De training “waarnemen, observeren en communiceren” wordt gegeven door drie instructeurs met een politieachtergrond. Het minimaal aantal deelnemers aan deze training is 18 personen. Het maximaal aantal deelnemers per training is 30 personen. Het is een interactieve training waarbij de trainees actief meedoen. Zo starten we met een quiz waardoor we goed kunnen zien hoever iemand al is in deze materie. Na de quiz zal de training officieel van start gaan.
Deze training wordt bij voorkeur op een incompany locatie verzorgd. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
De kracht van het waarnemen, observeren en communiceren
Een kleine verandering kan zeer grote gevolgen hebben, maar zie je gemakkelijk over het hoofd. Door een goede observatie kun je hier goed op inspelen. Het maakt het leven en de werkzaamheden efficiënter en gemakkelijker.
Waarom deze training?
Het is ons opgevallen dat op de werkvloer wel wordt waargenomen en geobserveerd, maar dat het niet altijd duidelijk is hoe je met die ervaring om moet gaan.
Daarnaast gaan we dieper in op verschillende manieren van communiceren en het geven dan wel ontvangen van feedback.
Het rapporteren van een bepaald moment is zeer belangrijk. Wanneer goede observaties zijn uitgevoerd tijdens zo'n moment, zal de rapportage concreter moeten worden. Dit geeft meer motivatie om op elkaar terug te rapporteren, met als gevolg, dat er geen informatie verloren gaat.
Wij laten de trainees het belang van een goede rapportage zien.
Niveau en gewenste voorkennis
Voorkennis is niet vereist. Van deelnemers wordt verwacht dat zij affiniteit hebben met het onderwerp en bij voorkeur al enige ervaring hebben in de praktijk.
Docenten/trainers
De leergang van waarnemen, observeren en communiceren wordt gegeven door docenten van Provecta Trainingen. Het team bestaat uit trainers met een achtergrond in zorg en/of politie. Provecta Trainingen onderscheidt zich door de zogenaamde zorgwereld en politiewereld samen te voegen. Hiermee wordt bedoeld dat alle goede dingen van beide werelden worden samengevoegd en dit een nieuwe stijl van werken wordt.
Studiebelasting en accreditatie
Voorbereiding/huiswerk: Voorafgaand aan de trainng wordt een intakegesprek gevoerd met de opdrachtgever.
Drie weken voorafgaande de training sturen wij een mail aan de instelling. Hierin stellen we een aantal vragen. Deze vragen zijn gericht aan de cursisten. Deelnemers hebben tot vijf werkdagen voorafgaande de training de tijd om de vragen te beantwoorden. Aan de hand van de antwoorden kunnen wij inschatten waarop we extra kunnen inzoomen tijdens de training.
Duur van de bijeenkomst: één dag
Enige tijd na de training wordt het effect van de training geevalueerd.
Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan deze voorwaarden:
Als niet aan alle voorwaarden voldaan is kan de deelnemer een certificaat ontvangen met een aangepaste tekst. De input van de docent is leidend bij het al dan niet verstrekken van een certificaat.
Inbegrepen
Wat wordt er behandeld
Tijdens deze training presenteren wij iets wat in de politiewereld constant wordt gebruikt: de Doel Aanpak Analyse.
Doel Aanpak Analyse:
Om de doelmatigheid en zelfreflectie te borgen hebben we de doel aanpak analyse herschreven. De doel aanpak analyse kan voor alles in het leven worden ingezet en komt oorspronkelijk uit de politiewereld.
In deze training geven we handvatten om het werk beter en gemakkelijker uit te voeren.
Wij merken dat mensen met behulp van deze training hun werk efficiënter uitvoeren. Dit scheelt niet alleen tijd, ook de kwaliteit van het werk is beter. Bovenal wordt het team hechter en sterker.
Systematiek van CanMEDS:
Door de handvatten uit deze training kunnen de cursisten meer kwaliteit bieden.
Dit omdat zij een bepaalde structuur voor zichzelf kunnen ontwikkelen. Zij kunnen hierdoor nog professioneler hun werk doen. Je kunt namelijk een discussie of incident voor zijn wanneer je hierop anticipeert en observeert.
Daarnaast is het belangrijk dat je de kracht van de communicatie kent en dit op de juiste manier weet in te zetten.
In deze training maken we gebruik van de systematiek van CanMEDS.
Zo hebben we de training geschreven en beoordeeld op zeven kernwaarden:
Vakinhoudelijk handelen
Communicatie
Samenwerking
Kennis en wetenschap
Maatschappelijk handelen
Organisatie
Professionaliteit en kwaliteit
Doelstelling
Wat bereiken we met deze training:
Doelgroep
Tijdens het ontwikkelen van deze training kwamen we erachter dat deze training niet alleen in de zorg inzetbaar is. Daar was de training aanvankelijk wel voor bedoeld. De training is echter voor meerdere branches interessant. Deze training voor iedereen goed om te volgen. In de volgende branches is het bijna een must te noemen:
Ook kan deze training worden gegeven op en voor scholen. Hierbij kan de training worden gegeven aan de studenten en aan de docenten.
Hoeveel tijd heb je nodig