Terug naar je zoekresultaten

De-escalerend werken (versie cliënt)

Training voor zorgmedewerkers over het herkennen en de-escaleren van agressief gedrag bij cliënten, gericht op het vroegtijdig signaleren en beheersen van spanningsopbouw.

Je herkent het vast: Ineens ontploft er een cliënt in jouw dienst om schijnbaar onduidelijke reden. Het kan zelfs voorkomen dat een cliënt niet alleen verbale, maar ook fysieke agressie laat zien. Een agressieve uitbarsting kan erg indrukwekkend zijn voor andere clienten en aanwezige zorgverleners. Het terugbrengen van rust en het gevoel van veiligheid in de (woon-)groep vraagt veel van jou als zorgverlener.  

Deze training is voor iedereen die wil leren wat je kunt doen om agressie bij cliënten in een eerder stadium te (her)kennen. Wie deze training heeft gevolgd weet welke signalen je ziet bij spanningsopbouw. 

Door dit proces vroegtijdig te herkennen kun je interventies opstarten waardoor de spanning vermindert en de escalatie uitblijft. 

De handvatten die in je deze training krijgt maken je zekerder in je professionele handelen en jouw diensten verlopen veel rustiger dan voorheen. 

Opslaan in je bladwijzers

Voor wie

Alle zorgmedewerkers vanaf opleidingsniveau 3 die willen leren om grensoverschrijdend gedrag/agressie te de-escaleren zodat het voor henzelf, de cliënt en iedereen op de werkvloer veilig blijft.

Van deelnemers wordt verwacht dat zij voldoende kennis hebben van observeren en een (zorg) opleiding op minimaal niveau 3 hebben gehaald. Verder is ‘geen angst voor een trainingsacteur’ en pré.

Niveau en gewenste voorkennis

Niveau 3, 4 en 5

Wat wordt er behandeld

Tijdens deze cursus wordt er aandacht gegeven aan de volgende onderwerpen:

  • Wat is agressie en welke vormen zijn er?
  • Hoe verloopt spanningsopbouw en waar let je op?
  • Observeren
  • Welke interventies kun je doen?
  • Eigen reacties op spanning (her)kennen
  • Hoe wordt er in je team gehandeld? Is dat eenduidig?

Doelstelling

Na deelname aan deze cursus sta je steviger in je schoenen t.a.v. oplopende spanning omdat je weet welke opbouw van spanning, soorten en uitingen van agressie er zijn.

Bovendien ken jij je eigen reactie op zulke situaties en kun je jouw eigen, unieke manier inzetten om spanning bij de cliënt en bij jezelf te reguleren. Zo komt het (meestal) niet tot escalatie.

Hoeveel tijd heb je nodig

Les op locatie
7 uur
Doorloop
1 dag
PRIJS
Op aanvraag!
Inbegrepen
  • Digitaal certificaat
  • Koffie, Thee, Water en Lunch
Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan de gestelde voorwaarden.
Certificaat zorgscholing
Geldigheid
Onbeperkt
Categorie
Agressie in de zorg: In een cursus over agressie in de zorg leer je als zorgverlener om te gaan met lastig en dwingend gedrag van anderen en leer je de regie weer terug te pakken.

Inschrijven

Er zijn momenteel geen datums bekend voor deze training. Heb je hier wel interesse in dan kan je bij het tabblad interesse jouw gegevens invoeren en dan houden wij je op de hoogte over nieuwe datums!
Interesse in deze training?
Heb je interesse in deze training maar niet op de datums die beschikbaar zijn of zijn er nog geen datums bekend vul dan dit formulier in en krijg een notificatie als er nieuwe datums bekend worden.
    Controle-vraag om automatische spam tegen te gaan.