Terug naar je zoekresultaten

Wkkgz & WTZA

Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg & wet toetreding zorgaanbieders | klachten, incidenten, meldcode, intervisie

Elke zorgverlener gaat voor het leveren van goede en kwalitatieve zorg. Maar wanneer is zorg goed en kwalitatief? Op welke wijze kan je als zorgverlener aantonen dat goede en kwalitatieve zorg levert. De Wet kwaliteit, klachten en geschillen Zorg (Wkkgz) heeft heel duidelijk omschreven waar je als zorgverlener of organisatie aan moet voldoen om goede zorg te kunnen leveren.

Het onderhouden van een kwaliteitssysteem, veilig incidenten melden, kunnen leren en reflecteren op klachten en incidenten zijn essentiële onderdelen in de Wkkgz. Wetgeving kan lastig zijn en moeilijk te begrijpen. Het juist uitvoeren van de wetgeving ook. De scholing Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg moet ervoor zorgen dat de deelnemers op een laagdrempelige manier kennismaken met de Wkkgz, leren wat deze wetgeving inhoudt en wat zij zelf kunnen doen om aan de wet te voldoen.

Deelnemers leren inzien wat het nut is van periodiek reflecteren en verbeterprocessen doorvoeren met als uiteindelijke doel kwaliteitsverbetering en goede zorg kunnen leveren.

Opslaan in je bladwijzers

Voor wie

Alle zorgprofessionals moeten voldoen aan de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg. De scholing is daarom niet gespecifieerd op een specifiek deskundigheidsgebied of expertisegebied. Er zijn wel extra toepassingen gemaakt die betrekking hebben op de ZZP’er in de Zorg. De scholing is toegankelijk voor alle zorgprofessionals

Niveau en gewenste voorkennis

Niveau 2, 3, 4 en 5

Wat wordt er behandeld

De onderstaande onderwerpen zullen aan bod komen tijdens de scholing ‘Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg:

  • Algemene kennis over de wetgeving
  • Hoe ga je om met klachten?
  • Registratie van klachten en incidenten
  • Vormgeven en bijhouden van een kwaliteitssysteem
  • Leren van incidenten en reflecteren
  • Overige verplichtingen vanuit de Wkkgz
  • Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
  • Afsluiting met een intervisie

Doelstelling

Het doel van de scholing is het vergroten van kennis omtrent de wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Na de scholing weet de deelnemer wat deze wetgeving inhoudt en wat zij zelf kunnen doen om aan deze wetgeving te voldoen. Aan het eind van de scholing kan de zorgverlener:

  • Vertellen wat de Wkkgz inhoudt
  • Op veilige wijze incidenten melden
  • Deelnemen aan een intervisiebijeenkomst
  • Vertellen wat een kwaliteitssysteem is
  • Een kwaliteitssysteem op juiste wijze onderhouden
  • Vertellen hoe hij zelf kan voldoen aan deze wetgeving
  • Reflecteren op eigen handelen door middel van intervisie
  • Vertellen hoe klachten afgehandeld moeten worden in een eigen onderneming of zorgorganisatie.
  • De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling op juiste wijze interpreteren en toepassen in de praktijk

Hoeveel tijd heb je nodig

Les op locatie
3 uur
Doorloop
1 dagdeel
Accreditatie
Je kunt deze training in het Accreditatiepunten Kwaliteitsregister V&V registreren. Voor deze training krijg je 3 accreditatiepunten.
PRIJS
Op aanvraag!
Inbegrepen
  • Digitaal certificaat
  • Koffie, Thee en Water
  • Registratie accreditatiepunten
Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan de gestelde voorwaarden.
Certificaat zorgscholing
Geldigheid
Onbeperkt
Categorie
Wet- en regelgeving: Als zorgverlener-/zorgondernemer krijg je te maken met wet- en regelgeving, normen en kaders. Cursussen in categorie 'wet- en regelgeving' zijn bedoeld om je op een praktische, toepasbare manier inzicht te geven in regels die van belang zijn voor/bij de uitvoering van jouw werk en/of het voeren van een bedrijf. 
ook voor organisaties

Deze training is ook als incompany te boeken

direct een prijsindicatie

Inschrijven

Er zijn momenteel geen datums bekend voor deze training. Heb je hier wel interesse in dan kan je bij het tabblad interesse jouw gegevens invoeren en dan houden wij je op de hoogte over nieuwe datums!
Deze training is ook als organisatie te boeken
We bieden naast individuele trainingen ook maatwerk en incompany oplossingen. Vraag hier een offerte aan en je krijgt direct meer informatie toegestuurd.
    Controle-vraag om automatische spam tegen te gaan.
    Interesse in deze training?
    Heb je interesse in deze training maar niet op de datums die beschikbaar zijn of zijn er nog geen datums bekend vul dan dit formulier in en krijg een notificatie als er nieuwe datums bekend worden.
      Controle-vraag om automatische spam tegen te gaan.

      Deze training is ook voor groepen als organisatie te boeken

      Direct een prijsindicatie