Terug naar je zoekresultaten

Onbegrepen gedrag bij cliënten met dementie

Onbegrepen/probleemgedrag bij cliënten met psychogeriatrische problematiek, verdieping in de cliënt, ‘het gedrag’ en de beïnvloedende situatie er omheen.

Psychogeriatrie is een samenstelling uit de woorden psycho (geestelijke vermogens) en geriatrie (hoge leeftijd). Psychogeriatrische aandoeningen komen voort uit problemen op het gebied van geestelijke vermogens en geheugenproblematiek. 
Zorgvragers met een psychogeriatrisch beeld vertonen soms gedrag dat afwijkt van de norm. Gedrag dat moeilijk te begrijpen en/of voorspellen is. 

In deze cursus van 1 dagdeel gaan we aan de slag met deze vragen; 

Wat is eigenlijk onbegrepen – en grensoverschrijdend gedrag? 
Wie begrijpt dit gedrag niet? Ik, jij, de client, familie, naasten enz.., Wanneer is er sprake van grensoverschrijdend gedrag?
De woorden zijn wellicht te verklaren mar hoe ga je nu het e.e.a. toepassen, verweven en eigen maken in de dagelijkse praktijk?
We gaan verdieping zoeken in ‘het gedrag’ en de beïnvloedende situatie er omheen

Cursisten ontvangen een voorbereidende oriëntatieopdracht
Omdat iedereen zich voorbereid kan de beschikbare tijd efficiënt worden besteedt. Deelnemers gaan met en van elkaar leren.

Opslaan in je bladwijzers

Voor wie

Deelnemers die intra-/extramuraal werkzaam zijn en zich betrokken voelen of zijn, bij de ‘zorg‘ voor cliënten met PG problematieken.

Niveau en gewenste voorkennis

Niveau 2, 3 en 4

Wat wordt er behandeld

  • Welkom 
  • Verwachtingen & Voorbereidingsopdracht
  • Onbegrepen- & grensoverschrijdend gedrag
    Wat is dat en hoe ga je er mee om?
  • Client staat centraal (Holisme)
    Invloed Medewerker, familie, andere cliënten en omgeving
  • ABC methode
  • Samenwerking en feedback geven
  • Reflecteren en Reflectie verslag
  • Evalueren en afsluiten

Doelstelling

  • De training is gericht op ZELF ontplooiing, communicatie en bejegening.
  • Hierbij is het openstellen om te leren reflecteren op eigen kwaliteiten, normen en waarden in hoge mate bepalend voor het effect wat men kan bereiken.
  • Tijdens de training worden de deelnemers uitgedaagd om een zo groot mogelijk rendement te krijgen op bovenstaande aspecten.
  • Dit door veelvuldig te oefenen met o.a. diverse gesprekstechnieken, het bespreken van dilemma’s, maar juist ook de dagelijkse aspecten in de communicatie, verbaal en non-verbaal, wat kan wel en/of niet gezegd worden.
  • Uiteraard rekening houdend met waarden en normen van jezelf en de ander(en).
  • Je reflecteert je eigen handelen en benoemt jouw sterke- en verbeterpunten benoemen.

Hoeveel tijd heb je nodig

Les op locatie
4 uur
Doorloop
1 dagdeel
PRIJS
Op aanvraag!
Inbegrepen
  • Digitaal certificaat
  • Koffie, Thee en Water
  • ODA punten V&VN
  • Studiematerialen
Certificaat
Deelnemers ontvangen het digitale Zorgscholing certificaat als zij voldaan hebben aan de gestelde voorwaarden.
ook voor organisaties

Deze training is ook als incompany te boeken

direct een prijsindicatie

Inschrijven

Er zijn momenteel geen datums bekend voor deze training. Heb je hier wel interesse in dan kan je bij het tabblad interesse jouw gegevens invoeren en dan houden wij je op de hoogte over nieuwe datums!
Deze training is ook als organisatie te boeken
We bieden naast individuele cursussen ook maatwerk en incompany oplossingen. Vraag hier een offerte aan en je krijgt direct meer informatie toegestuurd.
Dank je wel voor je aanvraag, we nemen snel contact met je op!
Oops! Er ging iets verkeerd, controleer je gegevens.
Interesse in deze training?
Heb je interesse in deze training maar niet op de datums die beschikbaar zijn of zijn er nog geen datums bekend vul dan dit formulier in en krijg een notificatie als er nieuwe datums bekend worden.
Dank je wel voor je interesse, zodra er een nieuwe datum bekend is krijg je hier bericht van!
Oops! Er ging iets verkeerd, controleer je gegevens.

Deze training is ook voor groepen als organisatie te boeken

Direct een prijsindicatie