In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) is het onderdeel ‘intervisie’ opgenomen
Om de kwaliteit van de door jou geleverde zorg te waarborgen en verbeteren, is in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) het onderdeel ‘intervisie’ opgenomen. Intervisie is een onderdeel van je kwaliteitssysteem. Wat is intervisie, hoe pak je dit aan en hoe voldoe je aan deze wettelijke eis?
SoloPartners organiseert regelmatig gratis masterclasses die toegankelijk zijn voor zowel leden als niet-leden. De opzet is kleinschalig zodat er voldoende ruimte is voor het stellen van vragen. Tijdens deze bijeenkomsten bieden zij, voorafgaand aan de masterclass, ruimte voor intervisie tussen beroepsgenoten. Zo sla je twee vliegen in één klap; je voldoet aan de intervisie-eis van de Wkkgz en je verruimt je kennis door de masterclass.
Schrijf je dus ook in voor de masterclass
Opslaan in je bladwijzers
Voor wie
Zorgprofessionals die onder de WKKGZ vallen. Ongeacht hun opleidingsniveau.
Niveau en gewenste voorkennis
Deze bijeenkomst is zowel toegankelijk voor Solopartners leden als voor niet leden. De enige eis is dat deelnemers ‘beroepsgenoten’ zijn.
Wat wordt er behandeld
Intervisie is een vorm van ‘collegiale consultatie waarbij professionals uit hetzelfde vakgebied elkaar helpen bij vraagstukken en uitdagingen uit hun dagelijkse praktijk’.
Naar aanleiding van de intervisie met beroepsgenoten leg je de bespreking vast in een ‘reflectieverslag’. Noteer de getrokken conclusies en de voorgenomen maatregelen ter verbetering.
Naast het vastleggen van de casus en voorgenomen maatregelen, moet de inbrenger van de case een verbeterplan opzetten. Beschrijf in dit verbeterplan wanneer je de maatregelen hebt ingevoerd en wat je verwacht dat dit nieuwe inzicht je brengt. Plan meteen een evaluatiemoment; een datum waarop je gaat terugkijken op dit onderdeel. Plan zo’n moment direct in je agenda en beschrijf wat het je heeft gebracht.
Zorg ervoor dat je de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), mochten ze daarom vragen, kan laten zien dat je hebt gereflecteerd en eventueel verbeteringen hebt doorgevoerd. Het gaat om het toezicht op het kwaliteitssysteem, niet om inzage in de incidenten zelf.
En daarnaast mag je ODA-punten schrijven in het kwaliteitsregister V&VN.
Doelstelling
De resultaten van je zorgverlening vormen de basis voor de reflectie. Daarbij moet je ook eventuele incidenten en klachten uit de voorgaande periode betrekken. Het doel is om te leren van de resultaten, klachten en incidenten én op basis daarvan verbeteringen voor de zorgverlening door te voeren. Verder zorgt een intervisie ervoor dat je:
Hoeveel tijd heb je nodig
Deze training is ook als incompany te boeken
direct een prijsindicatie